design // praqtice.dk Vordingborg Dyrehospital

Tilmeld dig nyhedsmail
Navn

<< Tilbage til artikeldatabase

Kværke – en frygtet smitsom sygdom.

Kværke er en gammel kendt smitsom bakterie-infektion, som angriber de øvre luftveje med byldedannelse i lymfeknuderne.

Kværke smitter let fra hest til hest, men er ikke luftbåren som f.eks. influenza og mund- og klovsyge. Spredningen sker således via direkte kontakt hest til hest, via trug, drikkevand, redskaber, mennesker etc.

Symptomerne på kværke er indledningsvist høj feber (typisk > 40,0˚C), ømhed i svælget, nedsat ædelyst, nedstemthed. Efter nogle dage udvikles tykt gult snot, og der opstår hævelse mellem kæbegrenene og evt. opad mod øret, idet der dannes bylder.

Unge heste angribes lettere end ældre heste.

Den endelige diagnose stilles via bakteriedyrkning fra næsehulen, svælget eller fra bylder. Sygdommen kan behandles med penicillin og de fleste heste får et ukompliceret sygdomsforløb, men i enkelte tilfælde tilstøder komplikationer.

Inkubationstiden (tiden fra hesten smittes til den udviser symptomer) er fra 2-10 dage.

Ved udbrud af kværke i en stald skal stalden lukkes for al transport af heste, dvs. der må ikke komme nye heste til stalden, og heste må ikke flyttes fra stalden til en anden stald med raske heste. Stalden skal holdes i karantæne frem til 3-6 uger efter sidste hest er raskmeldt.

Stalden bør ikke åbnes igen uden at dyrlægen er konsulteret for at undgå smittespredning.

Kværke er en gammel kendt smitsom bakterie-infektion, som Spredes via direkte kontakt hest til hest, via trug, drikkevand, redskaber, mennesker etc.

Faxe Dyrehospital | Industriparken 11 | DK-4640 Faxe | T +45 5671 5009 | Fax +45 5673 0590 | fd@faxedyrehospital.dk